om matlagning, bakning, sömnad, katter och livet i allmänhet

söndag 23 januari 2011

Bak-helg!

Japp, helgen har ägnats åt att baka. Inte så mycket matlagning, men jag har spenderat mycket tid i köket! I lördags städade jag ur kylskåpet, tog hand om en stor hög med disk, fixade prydnader och så.
Min sambo har en grej för fåglar. Denna krok fick han i julklapp av mig, och den bär nu våra grytlappar! Perfa!

Vår fruktskål är ofta tom, eftersom vi är dåliga på att äta frukt hemma. Nu fick den bli en ljusstake och prydnad istället! Uppfatta också att det sitter en gul fågel i mitten!

Sen jag fick ett nytt knivblock, har min knivmagnet varit oanvänd. Nu fick den användas igen, dock med väggkrokar. Men från håll är det ganska tjusigt!

Sen var köket så rent, att jag kände mig tvungen att stöka ned det! Det blev glutenfria muffins (min syster, tillika granne, är glutenintolerant) med kanel, kardemumma och oboy! Jag har aldrig haft oboy i något bakat förut, men det blev riktigt bra. Jag minskade ned på sockret (eftersom oboy i stort sett bara är socker!) och hade i några teskedar oboy. Jag ville inte åt så mycket av smaken, mest att muffinsarna skulle få lite färg. Det blev riktigt bra, och oboyen kändes bara lite grand på smaken, helt lagom! Syster och svåger fick några med, och de uppskattade dem med!


De ser kanske inte så attraktiva ut, men goda blev dem! Det är ganska skoj att prova sig fram lite med glutenfritt mjöl, för det blir inte riktigt likadant som med vanligt mjöl. Det är ju givetvis lättare att baka med vanligt! På kvällen i lördags hade jag och P myskväll. Vi åt kinamat (min var som vanligt fantastisk, P var inte riktigt lika nöjd med sin) och tittade på skräckfilm. Vi tittade på den gamla versionen av Amityville Horrors, från 1979. Jag hade sett remaken tidigare, men den här var roligare. Det är svårt för oss att lyckas välja film, för vi har ganska olika smak, och vi har sett ganska många. Jag gillar verkligen bra skräckfilmer, men det är helt hopplöst att hitta bra filmer. Det har gjorts så mycket skräp. Det gäller att hitta de få guldkorn. Zombie-filmer går ganska bra här hemma, P har lyckats smitta av sin besatthet på mig. Jag är inte i närheten av honom, men det är skoj att titta på! Hur som, det blev en okej film ändå, och sen fick jag sova på soffan länge, medan P tittade på mer film.

Imorse när jag gick upp bakade jag frallor. De blev goda, men inte så snygga. Det var lite jobbigt att sitta och vänta på deg som jäste, och bröd i ugnen innan jag fick äta frukost, men det var värt det. Nybakat bröd med smör och ost kan vara det godaste som finns till frukost!


Idag har jag för första gången på jag vet inte hur länge tränat! Det var sjukt jobbigt, även om jag inte tyckte att jag tog ut mig för mycket. Jag har en skada i min fotled, sedan jag bröt den för fem år sedan, och när jag inte har tränat på ett tag blir den väldigt stel. Därför blev det ganska lugnt idag, för att kunna starta på en lagom nivå. Jag kommer få lida för det imorgon!

Imorgon börjar vår vårtermin på jobbet, vilket innebär nytt schema! Fyradagarsveckor for the win! Hoppas jag överlever de ganska tuffa veckorna fram till torsdag eftermiddag bara. Sen kommer jag att ha en veckas planering och rättning att göra på fredagar, så ledig är jag ju absolut inte! Nu ska jag dock hoppa in i duschen, så att jag kan gå och lägga mig sen!

Sov gott!
//Sanno

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar