om matlagning, bakning, sömnad, katter och livet i allmänhet

fredag 21 januari 2011

Bra matvecka

Japp, den här veckan har vi verkligen skött matlagningen här hemma. I tisdags blev det fiskpinnar och potatismos, onsdag köttfärssås och spagetti och igår serverades väldigt god kyckling/pastasallad. Idag är det fredag, vilket innebär att vi, precis som typ halva Sverige, har ätit tacos. Idag hade jag med mig rester från salladen till jobbet, och fick äntligen användning av mina fina mini-burkar som jag köpte före jul. Perfekta att ha med sig såser eller liknande i. Idag innehåll den creme fraiche med soltorkade tomater och fetaost. Väldigt god!




Pontus skulle iväg till sina polare ikväll, och eftersom jag inte orkade åka med, köpte han ett paket Ben & Jerry's till mig, som jag suttit och ätit av under kvällen. Lite fånigt god glass! Chocolate Fudge Brownie, självklart. Det kan inte bli för mycket choklad. Tyvärr tycker min mage att det är för mycket laktos, och blir inte glad på mig om jag äter för mycket. Men ibland är det värt det. Jag brukar inte reagera så mycket på laktos, men när jag äter för mycket glass, eller för fet glass, eller vid de få tillfällen då jag dricker mjölk, protesterar magen totalt.

Idag var det meningen att jag och min syster Jenny skulle börjat träna igen, efter ett alldeles för långt uppehåll, men efter att ha granskat pass-schemat, insåg vi att vi inte var redo för de lite hårdare passen som erbjöds idag. Istället blev hela projektet uppskjutet till helgen. Kanske lika bra det, jag är väldigt trött idag. Den här veckan har inte verkat ta slut för mig, och jag är så nöjd att det äntligen är fredag. Jag har spenderat större delen av veckan med att fixa med mitt schema. Eftersom jag undervisar i Svenska som andraspråk, får jag lägga mycket av mitt eget schema, för att det ska passa mig och mina elevers klassers scheman. Det är ett väldigt pill, speciellt då jag har typ 25 elever som ska passas in på mitt schema. Men jag verkar ha lärt mig det, för jag tror att jag fått ihop mitt schema ganska bra. Det är många timmar, men det är ganska bra grupper och det är INGA lektioner på fredagar. Detta innebär, att om det inte är någonting ovanligt på fredagar, behöver jag inte åka till Västervik! Jag är mycket nöjd med detta arrangemang, även om det innebär att jag får jobba länge några dagar i veckan. Helt plötsligt är det bara fyra kvällar i veckan då jag MÅSTE gå och lägga mig före 22, och bara fyra mornar då jag måste släpa mig till stationen strax efter fem. HURRA! Dessutom har jag fått en extra kurs i Svenska C att hålla i under vårterminen, då det blivit lite felräknat någonstans. Visst, fler timmar, men fantastiskt roligt.

Ute håller nu äntligen snön på att smälta, och den verkar ha landat just nu på någon ganska hanterlig mängd. Det kommer lite ny snö, men mycket smälter när det är plusgrader på dagarna nu med. Så nu är det ganska lagom. Stod och tittade på det här hemma idag, och det är väldigt vackert!


 Oh, sen måste jag ju visa! Jag satt och bläddrade i DN på min lunch idag, och hittade den här gigantiska annonsen:
Nej, jag går inte i bröllopstankar, men modellen för bröllopsmässan är en av mina bästa vänner, Tina. Det var väldigt roligt att hitta henne där i tidningen!

Nu börjar det bli dags att krypa ned i sängen och titta på någon film eller så med katterna. Just nu går VH1s nedräkning av tidernas bäste film-soundtrack, för väl se om jag orkar titta en stund till... Hoppas ni får en trevlig helg!

//Sanno


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar